Nytt jättevarsel vid Volvo Latsvagnar Umeå!

Igår varslade ledningen vid Volvo i Umeå om ytterliger 670 personer vilket betyder att det är över 1100 arbetare som har varslats sedan september, däribland jag. Jag blev ju varslad redan första svängen, sen kom en andra våg och nu den tredje och den mest omfattande. Enligt VK kan det röra sig om arbetare som har jobbat upp till 15 år på fabriken. Min fars ligger på stadiga 11a år och det ser ju inte bra ut, det skulle ju innebära katastrof ifall han blir arbetslös. Men förhoppningsvis hinner marknaden vända, för lastbilar måste säljas hursom. De blir trasiga och det kostar att ha dem på verkstaden så nya bilar måste köpas. Frågan är bara hur länge det dröjer?

Kvar på fabriken kommer gamla gubbar över 50år att få stanna kvar eftersom alla yngre, alla invandrare och alla kvinnor kommer få sparken. De som varslats nu kommer inte ha något arbete att gå till efter semestern det här året, tvii!!


Det hela började egenltigen redan när vår kära regering plockade bort transportstödet för Volvo Lastvagnar och eftersom vi ligger så pass ocentralt i världen hade vi verkligen behövt ha det kvar. De började gräva vår grop som nu verkar bara bli djupare och djupare, frågan är om de gräver oss fram till Kina innan de tycker den är färdig?

Det lite komiska i det hela är ju att det har i åratal pratats om att stänga ner Monterings-delen i Umeå (där alla unga aarbetar i princip) och flytta den produktionen till Gent och den nya fabriken i Ryssland, (som bla regeringen har stöttat?!?) eftersom produktionen är billigare där och nu när transportstödet plockades bort så är det ännu större kostanader att ha fabriken i Umeå. Och det nya varselt som läggs i koncernen drabbade INTE Gent och fabriken i Ryssland medan den slog hårt mot Umeå. De kommer ju aldrig att återanställa nytt folk på monteringen här utan när marknaden vänder kommer de garanterat att skicka ALLT ner till Gent och Ryssland. Det tvivlar jag inte på en sekund.

Jag är grymt glad att jag tog pengarna och slipper gå till jobbet och genomlida allt som pågår där nu. Det kan inte vara en trevlig stämning på jobbet nu lägre, redan när jag varslades började tankarna bli dystrare men ingen trodde att det skulle gå så här långt. Nu är det ju pappor/mammor som varslas, föräldrar som har barn, bil, hus och allt det där vilket kommer betyda katastrof för många. När jag varslades var det vi som var unga, som har alla möjligehter att gå vidare och studera osv men nu är det ju människor som kanske inte kan något annat än att jobba på Volvo?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0