Nyheter!

Gud, jag älskar nyheter, speciellt när vi får reda på att genom pressen och cero genom företaget. /cheer på den!
(Warning, its all about work work wooork!)

Iaf, jag har säkert berättat detta innan, men monteringens eftermiddagsskift ska läggas ner efter jul pga orderbrist vilket stod i tidningen först och vi som arbetar på fabriken får reda på det på morgonen efter när tidningen kommer?! Så har det varit i princip hela året, först om ombyggnationerna, sedan om ordebrist, och nu om varslen. Suck, Volvo Lastvagnar i ett nötskal, vi blir snart tokiga på jobbet alltså! Iaf, på enbart monteringen jobbar det ca 850 personer och ska vi tänka drastiskt så rör det sig om ca 400 personer som kommer att få gå, och det direkt efter jul. Vi vet inte om dessa 400personer är utöver de 370st som var varslade innan men det tror vi. Så det KAN rörsa sig om 770 personer som ryker inom loppet av några månader. Ryktena säger att det förhandlas om förtidspensioner men ingen vet säkert. 

Vi fick också läsa samma dag att facket hade dagen innan förhandlat om 20 till svetsare och så dagen efter så skulle eftermiddagsskiftet läggas ner borta på monteringen. Företaget verkar verkligen ha noll koll, hur är det möjligt att ett företag med miljardsvinster har så dålig ordning på saker?!

Och på onsdag har jag ett möte med min arbetsledare och en människa från facket som ska kolla upp lite om mina tankar inför ombyggnaden där vi jobbar nu. Vi ska ju också få line tillslut så de försöker väl lirka med folk att stanna kvar. Jag kommer att säga att jag vill jobba i presshallen (5skift) med pappa eller gå på måleriet som också har fått ett facelift och behöver fler folk. Jag skulle aldrig klara av att jobba på linen, de som jobbar på plåtens line säger att det är hur tungt som helst och jag som har dålig rygg redan vill verkligen itne hamna där. Jag lär ju dö på kuppen i så fall! MEN jag vet ju inte ens om jag får vara kvar vilket är lite skumt att sitta och låssas att jag vill jobba någonstans när vi itne ens vet om jag får stanna. SEN ska jag ju plugga till hösten, men det säger vi inget om.

Företaget och facket förhandlar i veckan igen och eventuellt kommer listorna på turorndingen ut i slutet av veckan. Jag väntar med spänning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0