Sicko!

Ja seg som fan är jag. Jag svängde också förbi Lowe och retade honom när han höll på att tvätta fönstrena, haha!

Det var roligt. Kursen var seg, men tack och lov att man inte bor i USA och har deras försäkrningssytem. Jag tycker det svenska är nog så krångligt nu när man är liite mera insatt.

Alla har väl sett Michael Mores dokumentär Sicko som handlar om det amerikanska försäkringssystemet? Fyfaan säger jag bara. Där borta i väst säger dom direkt nej, oavsett sjukdom/olycksfall. Det spelar ingen roll om den enda chansen du har är att byta en njure för att överleva. Det blir nej, så måste man överklaga och sen kan det vara för sent. Ett annat exampel var en grabb som hade Leukemi och enda chansen var att byta ut benmärgen mot friska celler som brorsan kunde bistå med. Men försäkringsbolaget tyckte att chansen var så liten att operationen skulle lyckas trots att läkarna sa att det var nästan 100% chans att pojken skulle överleva. Grabben dog. Ett annat fall var en man som kapade av sig tre fingar och fikc frågan: vilket vill du att vi ska sätta tillbaka? Ringfingret kostar 80.000dollar, långfingret 59.000dollar och lillfingret 25.000 dollar (ex kommer inte ihåg exakt) vilket vill du att vi ska rädda? Han valde ringfingret så han kunde ha kvar sin vigselring. Hur sjuk är inte det här?!

Det är så förbannat äckligt att ett sånt "framstående" land som USA inte har ett fungerande vård/försäkringssystem. Företagen tjänar miljoner dollar årligen genom att alltid säga nej för bara några få % vågar söka en till gång. Och det vet dom och utnyttjar. Hillary Clinton vill införa allmän sjukvårdsförsäkring/vård oavsett om man är rik eller fattig. Det är väl på tiden tycker jag. Nu kommer hon förmodligen inte att bli vald men det borde vara nått att fundera på för Obama och den dära andra snubben. För att återgå till filmen så gjorde Michael Moore besök i Canada och England också för att titta på deras system och han blev mäkta imponerad och framförallt förvånad över att medicin/akutvård osv är så billigt i jämförelse med USAs. I USA blir det allt vanligare att människor  som är i behov av operationer och liknande bokar semester utomlands där dom samtidigt passar på att operera sig och det är i alla fall mycket mycket billigare än att göra operationen hemma. Makhavarna i USA borde rimligtvis inse att nåtgot är på tok men å andra sidan är dom så pass rik att det spelar väl ingen roll? Och alltid hittar bolagen kryphål; nemen, du var ju jättesjuk i feber när du var 3år gammal och det gör att den här försäkringen gäller inte för dig. Eller: den här försäkrningen innefattar allt utom: hjärntumör, magcancer, lungcancer, leaukemi blablaa. Och det är trots att de har tecknat försäkringen långt innan det onda hände.

Det finns en jättebra bok som också berör det amerikanska vård/försäkringssystemet skriven av John Grisham; Regnmakaren, som just handlar om hur David försöker klubba ner Goliat. En familj som försöker få upprättelse mot ett stort försäkringsbolag och detta leder till en rad stämmningar mot försäkringsbolag runt om i landet. En John Grisham bok, lite seg stundtals men lätt värt att läsa den.

Kom bara att tänka på filmen när jag satt och höll på att somna under försäkrningskursen idag, hehe. Det är sällan man blir upprörd men vissa gånger blir man det.

Jag ska i alla fall ta och sova nu, ska ut och jobba natt i natt. Lite drygt, solen skiner och allt. Men det är nog bäst så man orkar jobba lite inatt! Hajhaj!




Och nej Anna, du kan andas ut. Jag ska inte gifta mig, Lowes brorsa ska gifta sig på en fin herrgård i sthlm, stooort bröllop! Och det känns ju scary bara det! Jag kommer säkert klanta till det på nått vis, haha!

Kommentarer
Postat av: annie

hihi, man blir ju lite fundersam... speciellt som jag inte fått nån inbjudan ;)
men okey, då är jag med!

2008-05-26 @ 21:30:55
Postat av: annie

du btw så har jag förstått att du jobbar natt i veckan och isf är ledig fredag! kom in till mig och hejja på brännbollen :D
ska hejja på sofias lag och davids! och jag vill att du ska med! om du inte vill gå ut sen så är det självklart helt okey, men det skulle vara så roligt att hänga (jäääättelängesen sist ju!)!!

2008-05-26 @ 21:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0